1960 1980

Kunst en cultuur

De beste tijd van het leven was in 1960 de eerste spraakmakende campagne van de Bijenkorf. De prachtige origami vogels in winkels en etalages verbeeldden de vrijheid in deze jaren van ongekende welvaartsgroei, seksuele revolutie, drugs, nozems en doorbraak van de bikini. In 1969 opent de Bijenkorf zijn vierde winkel in Eindhoven, ontworpen door architect Gio Ponti.

Benno Premsela hoofd etalages

In 1956 werd Benno Premsela hoofd van de etalagedienst van de Bijenkorf Amsterdam. Sommige bezoekers kwamen alleen om naar de etalages kijken, en zetten verder nooit een stap in de winkel.

Opening Eindhoven

In 1969 opent de Bijenkorf een filiaal in Eindhoven. De door Gio Ponti ontworpen winkel krijgt een nieuw uitgangspunt: niet alleen de (verkoop)gesprekken moeten klanten overhalen om aankopen te doen, maar ook de aantrekkelijke presentatie. Dit is dan ook de periode waar zelfbediening zijn intrede doet binnen de Bijenkorf.

Geluidsfragment 1967, Jan Gelukkig Nieuwjaar
CH.1 1960 1980

Tijdelijke winkel Utrecht

In 1977 opent de Bijenkorf een tijdelijke winkel in Utrecht.

Ontdek Amerika in de Bijenkorf' is in 1955 de eerste in een lange reeks landenacties. Bijna dertig keer zet de Bijenkorf een land, stad of streek in de schijnwerpers. Door de bijbehorende producten en andere culturele uitingen maken de Nederanders via de Bijenkorf kennis met andere volken en plekken.

Landenacties